I Gbg regn

Som utlovat ska jag nu blogga om min spa-weekend med mamma!
.
I fredags flög vi ifrån ett blivande sommar-stockholm mot ett regnigt Göteborg. Planet lyfte 20.25 och det tog ca 55 minuter. Det gick väldigt fort och Norwegian var det bästa flygbolag jag åkt med. Synd bara att min pilotvän inte kunde flyga oss... I alla fall; När vi kom fram till Gbg hämtade vi ut vår hyrbil. En Volkswagen Golf, miljöbil- bra va??
.
Vi körde fel x antal gånger, men efter en lång industiväg och byggnadsplats var vi till slut framme vid Best Western Arken Hotell & Art Garden Spa (långt namn!!) Och där checkade vi in och gick till vårt rum. Det var inte så stort och inget speciellt, men det gjorde ingenting, vi skulle ju ändå inte vara där!
.
Vi somnade på 3 sekunder, särskilt jag, jag hade ju typ feber och mådde inte alls bra. På lördagmorgonen mådde jag bättre och jag längtade efter det bästa jag vet: Hotellfrukost! Det fanns massor med gott, typ superfärska mackor, äggröra, bacon, pannkakor, Juice, te, flingor, croissanter osv osv osv!! Mums!
.
Jag och mamma chockerade alla genom att sätta oss utomhus (himlen var mörk som natten. Typ...). Lite galet, men jag är glad att vi gjorde det, för det började spöregna (vi satt under tak) och plötsligt blinkade det till. Blixtar! Fantastiskt!! Det var som disco på himlen och vi satt kvar ett bra tag och pratade och bara tittade. Eventually gick vi därifrån, med tjocka magar, och upp till vårt rum där vi hämtade badkläder etc. Efter det fortsatte vi ner till Spaet. Där blev vi välkomnade och åtsagda att tvaga oss (skrubba oss), så det gjorde vi, skrubbet luktade väldigt gott!
.
Därefter fick vi gå in till spaavdelningen. Det var otroligt. Det fanns hur mycket underbart som helst. Allt var uppdelat i årstider och i element.
.
Höst var en lounge med fotöljer och soffor runt en brasa med utsikt över havet. Vår var en lounge en våning upp där det även fanns en frukt- och tebuffé. Utsikten var fantastisk. Sommar var ett ljusterapirum. Ett rum som var så ljust och vitt att jag tappade hakan. Man skulle sitta där i upp till en timme för att "få tillbaka energin". Vinter var motsatsen. Ett mörkerterapirum. Ett rum med svaga lampor med ett behagligt dämpat ljus. 8 vattensängar fanns sär man skulle ligga i minst 20 minuter för att hinna ifatt sig själv. Det var mitt favoritrum. Otroligt skönt. Sängarna var varma och väldigt sköna, jag somnade flera gånger. Jag ömsom sov och ömson tänkte på alla bra saker i mitt liv. Jag uppskattade allt i mitt liv som jag borde uppskatta hela tiden. Medan jag låg där och tänkte insåg jag att det var väldigt mycket. Jag är så tacksam för allt jag har och framförallt vem jag är.
.
Elementen fanns alltså också representerade.
.
Jord var ett "aktivitetsrum" där jag aldrig var, där man körde typ Yoga och liknande. Luft hittade jag aldrig, men jag gissar på att det var det som fanns utomhus. En pool (som var ganska liten, men var väldigt härlig på grund av läget) med utsikt mot vattnet, några hängmattor (som var ganska osköna, gjorda av typ trä, flätade) och två coola bastuar. En med kallt vatten som täckte det mesta av golvet, skönt att ha fötterna i! Båda hade en vägg som bestod helt av glas, utsikt mot vattnet här med.
.
Vatten var en våning upp, inomhus, och bestod av en varm källa. En väldigt grund pool (ca 0,5 meter), med hett vatten. Den var nästan det bästa också. Var man lite frusen var det bara att gå i vattnet och ligga där en liten stund. Det var ungefär som ett stort badkar hemma. Vacker utsikt var det också och på kcällen syntes lampan i poolen extra bra också. En röd. Så vackert.
.
Eld var... just det, Bastuar!! Alla bastuar doftade något, en sak som jag aldrig varit med om, men det var väldigt häftigt. En torrbastu luktade Kanel (fast snarare nejlikor, tkr jag), en annan luktade Lavendel (fast den var inte så varm, men av någon anledning blev man svettig ändå, konstigt! Kanske fuktigt?). Ångbastun luktade citron, den var fantastisk, det var så varmt och helt ångigt, man blev genomblöt. Jag var lite klantig och satte handen ovanför röret där ångan blåstes ut, det var gaaaanska varmt. Jag brände bort fingrarna. Det värsta var att jag precis hade varnat mamma för att göra det. Och sen gjorde jag det. Bra Sofia, bra.
.
Den sista bastun var en ovanlig sådan. En isbastu. Tyvärr kunde man inte sitta i den, det var bara ett ca 2 kv.meter stort rum med en stor ishög som täckde det mesta av golvet. Den doftade Eucalyptus. Jag gick in dit iblad och tog några djupa andetag. Det var väldigt uppfriskande. En annan kall sak var en isvak! En ca 2 kubikmeter stor "pool" med typ 1-6 grader kallt vatten. Hemskt. Ändå badade jag där minst 6 gånger. Eller... Bada är kanske att ta i. Doppade mig är ett bättre uttryck. Sen gick jag snabbt in i bastun eller Jacuzzin (eller Jacuuuuuzin som Maria Montazami säger) som fanns. Mamma badede också, starkt av henne, som knappt vågar bada på sommaren i 20 grader varmt vatten. Det var nog för att jag sa att jag inte trodde att hon skulle klara det. Jacuzzin var väldigt varm, särskilt efter isbadet, och hade ett fint läge. Precis vid glasväggen. I eldrummet fanns det också en hel del liggfotöljer, det var väldigt avkopplande att ligga i dem.
.
Klockan 14.20 kom pricken över i:et. Massage. Jag fick för första gången i mitt liv massage, helkroppsmassage. Det var fantastiskt skönt. Massören hette Jennifer och hon var väldigt duktig. Jag valde massagesmöret Flora. Efteråt var jag en geléhög. Fullkomligt avslappnad.
.
På eftermiddagen/kvällen åkte vi och handlade på ica i Torslanda och sen åt vi räkmacka på restaurangen. Så himla gott! Men jag var dessvärre ganska mätt innan... Men jag åt så mycket som möjligt, haha!
.
Efter ett snabbt besök på spaet igen gick vi upp på rummet och såg lite på Arn, innan vi stupade i sängen igen. Söndag och frukost inne. Spa till klockan 14.00, med fullspäckat schema (var tvugna att "säga hejdå" till allt) och sedan in till Avenyyn. Hittade en parkeringsplats för 2 kr i timmen (mamma var stolt) och gå längs Gbgs största gata till Nordstan där vi shoppade i några timmar, innan vi tog en yoghurtglass och en latte på 711 och lämnade den vackraste staden igen. Till flygplatsen och äta mer räkmacka innan vi gick in i avgångshallen och satt där från ca 19 till 21.05 då flyget gick. Hemresan gick fantastiskt, jag var knappt rätt alls. Jag blev av med min "3-knackstvångstanke" och jag kom på mig själv igår med att titta upp på ett flygplan och önska att jag var på det.
.
Det bästa med helgen var nog ändå att få vara tillsammans med mamma. Vi pratade och skrattade åt allt och inget. Jag älskar verkligen att vi gör sånt här, hon är världens bästa. Förra året åkte vi till Paris. Var blir det nästa år?
Den här bliden är nog den bästa jag någonsin tagit. Det tog jag när jag ramlade. Ett riktigt mästerverk, måste jag säga.
Isvak! Låt inte skenet bedra, det var kallt!
Fotbad!
Isbastu!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0